Sova pálená
- důvody ohrožení
Největší ranou pro populaci sovy pálené se stalo používání chemických přípravků k hubení hlodavců. Přiotrávený hlodavec je snadnou kořistí, bohužel však znamená smrt i pro svého lovce a tak uhynuly stovky sov a populace se z tohoto oslabení při malém počtu hnízdících párů a dalších faktorech které je ohrožují do současnosti nezvýšila na původní početnost.
Dalším negativním faktorem je změna hospodaření a nedostatek vhodných hnízdišť. V minulosti byla u každého statku stodola která představovala pro sovy možnost úkrytu a zásobárny kořisti pro zimní období. V moderních stodolách často dochází k zasypání hnízd uskladněným krmivem a v posledních letech je hlavním nebezpečím pro hnízdící ptáky kuna skalní, jejíž přítomnost lze zjistit takřka ve všech objektech. Na dalších tradičních hnízdištích v církevních objektech došlo k hromadnému neprodyšnému uzavírání proti vnikání zdivočelých domácích holubů. Mnohdy byly při těchto opatřeních zavřeny i hnízdící sovy, které uhynuly hlady.
Sovy pálené nemají dostatečnou tukovou vrstvu pro delší přežití bez potravy a nadýchané peří umožňující neslyšný let špatně tepelně izoluje.V zimách s bohatou sněhovou pokrývkou a silnými mrazy, kdy hlodavci zůstávají pod sněhem dochází v případě, že sovy nenajdou náhradní zdroj potravy v objektech k velkým ztrátám úhynutím hlady a vysílením.
Stále vážnější pro sovy pálené je vliv autoprovozu. Sovy lovící hlodavce na náspech komunikací jsou často sraženy proudem vzduchu po průjezdu dopravních prostředků přímo pod jejich kola. Na území ČR jsou známé pouze jednotlivé případy. Ve Francii takto každoročně zahyne na silnicích až 10 000 sov pálených.
Při intenzivních kontrolách v zemědělských objektech bylo zjištěno další velké nebezpečí nejen pro sovy pálené, ale i další živočichy v podobě různých rour dopravníků ze kterých ptáci po pádu nemohou vylétnout a hynou hlady.
V současné době již dochází jen ojediněle k případům přímého pronásledování člověkem.
|